FAMILIE DE HAAN



FAMILIE DE HAAN



Tity de Haan voor het huis van Folkert de Haan en Fopkje Pool in Ijlst

Verhaal geschreven door Martha Kremer- De Haan














Pake Folkert de Haan


                                          Beppe Fopkje Pool


Ze kregen drie zonen; Jan, Thijs en Linze.
Jan werd onze vader.













Jan Folkerts de Haan

Thijs Folkerts de Haan

Linze Folkerts de Haan

Jan Folkerts de Haan verloofd met Grietje JansDragstra


Trouwfoto

Wij noemden onze grootouders Pake en Beppe Drilst (IJlst), dus geen Pake en Beppe De Haan.

Jan Dragstra en Martzen Westerterp waren de ouders van onze moeder. Wij noemden hen Pake en Beppe Hollân.



Grietje woonde bij haar ouders in Oldeboorn. 
Zij werkte bij een bakker in Drachten. 
Later ging ze met haar zuster Siebregje, wij noemden haar Siep, werken bij Ds. Wielinga in IJlst.

Folkert Jans , Fopkje en Martha

Hij is ook zendeling geweest in ons voormalig Indië, nu Indonesië.
Tante Siep was juffrouw in de huishouding en moeder zorgde dat het huis schoon bleef en zorgde voor de was.

Siebregje en Grietje Dragstra 

De ouders van onze vader woonden tegenover de kerk en werd meteen verliefd. 
Moeder werd wat onrustig, want ze had zijn blikken wel opgevangen. 
Later kreeg zij een brief van vader; hij wilde haar graag leren kennen. 
Moeder was in alle staten en riep de hulp in van haar zus Siep: 
Wat moet ik doen? 
Deze jongen zit op de kweekschool, en ik durf niet met hem kennis te maken". 
Tante Siep spoorde haar aan het wel te doen, en ze hielp moeder een brief te schrijven. 
En zo gebeurde het, ze maakten kennis met elkaar! 
Maar…moeder vond hem een stille jongen, ze vertelde mij dat als ze gingen wandelen, hij helemaal niets zei. 
Het was niet wat ze er van verwachtte. 
Met haar vriendinnen had ze de grootste lol, maar of tante Siep er een hand in heeft gehad , dat de relatie werd aangehouden, weet ik niet precies. 
Moeder is in elk geval met vader doorgegaan.

Tot zij een keer op de schaatsen met de jongens en de meidenvereniging naar Sneek waren gegaan, omdat daar kerkelijk iets te doen was. 
Jan stond s’avonds op de kade in IJlst op haar te wachten. 
Maar Grietje kwam maar niet…
Jan scheen zo kwaad geweest te zijn, dat hij de ring thuis weggesmeten had. 
Hij was zeker bang dat ze een ander had?

Maar het kwam allemaal goed! 
Jan was heel gek op Grietje. 
Ik was wel gek op mijn vader en vond hem een knappe man. 
Ik zie hem nog lopen toen we van het bootje kwamen dat van IJlst naar Sneek voer, en hij ons tegemoet kwam om ons op te halen.
Hij had mooi zwart krullend haar en als het weer vochtig of regenachtig was werden de krullen nog kleiner en kon je een vinger in de krullen steken. 

Folkert, Fopkje, Sijbregje, Martha en Klaske 

Vaak mocht ik bij hem op schoot zitten en dan vertelde hij sprookjes over sneeuwwitje en kleinduimpje.
 Toen ik groter werd stonden de volgende kinderen na mij klaar om de plaats in te nemen om te luisteren naar vaders’ verhaaltjes.
Toen moeder van Folkert in verwachting was en met mij ging wandelen, liep ik een keer heel hard weg zodat ze mij niet in kon halen. 
Als ze dan stilstond en riep, stond ik ook stil. 
Maar als ze weer ging lopen smeerde ik ‘m weer. 
Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven, want ze kon me toch niet inhalen.

Ik was twee jaar en vond dat Folkert er weer terug ‘in’ moest. 
Later hebben Folkert en ik toch heel veel aan elkaar gehad. 
Wij logeerden vaak bij Pake en Beppe.
 Misschien dat er weer een baby kwam? 
Ik weet nog dat we achter elkaar op het hekje zaten, en dat we deden als of we op een motor zaten. 
Folkert en ik bromden wat af!




                                 Alle kinderen De Haan behalve Jan Thijs en Teunis Teunis


                                   Complete familie De Haan met vakantie in Gaasterland.

Tekst: Martha Kremer- De Haan

Illustraties verzorgd: Jan Thijs de Haan

Reacties