Verhalen van Roswitha Schulz


Aanleiding

Janensyl Doornkamp
Snieschoule

De voormalige 'School voor Handenarbeid en Huisvlijt' werd in 1893 in de Walstraat geopend.
De school was een initiatief van de Grobibger industrieel en suiker-en streoopfabrikant Jan Evert Scholten (1849-1918).
Hij wilde de jongens die hij onder zijn personeel telde een nuttige tijdvestedibg verscaffen door hen lessen in handenarbeid te laten volgen.
De school werd in de volksmond de 'snieschoule' genoemd.
Momenteel is in het pand een  Centrum voor Kunstzinnige Vorming gevestigd.
9-5-2018

SNIESCHOULE

De voormalige 'School voor Handenarbeid en Huisvlijt' werd in 1893 in de Walstraat geopend.

Mogelijk mijn lerares op de kweek handenarbeid!

Op Facebook kwam de foto van mevrouw Schulz.
Ze had gewerkt op mijn kweek.
Ze staat op een foto met twee dochters.

Wat stond op Facebook?:

Roswitha Schulz
Dit zijn mijn moeder en mijn zusje en ik (de oudste).
Mijn moeder begon in 1956 haar als carrière als handenarbeud aan de "Snieschoule" in de Walstraat.
Later gaf ze les aan de Kweekschool aan de van Mesdagstraat.
Ze heette Nell Schulz.
Gaf handvaardigheid aan de kweekschool aan de H.W. Mesdagstraat.
Periode jaren 60
Heb je haar goed gekend?
Zij had veel verhalen over haar leerlingen. 
Ik wil het verhaal wel eens van de leerlingen horen.

Er was na de oorlog een ernstige woningnood in de stad. 
Mijn ouders waren tijdelijk ondergebracht in een zomerhuisje in Norg. 
Daar ben ik in 1946 geboren. 
Midden in de bossen. 
Na 2 jaar kregen ze een huis in Groningen, de Kapteinlaan.
 Een huis met kamer en suite. 
Daar moesten we een bovenwoning delen met een ander gezin. 
Wij woonden aan de ene kant en het andere gezin aan de andere kant van de suite deuren. 
Je kunt je voorstellen hoe veel spanning dat gaf.



Jan Thijs de Haan

deed examen Kweekschool in 1964 op leeftijd van 20 jaar.
In dat jaar was het examen voor de helft voor de eerste keer
Bijvoorbeeld maakte ik het handenarbeidexamen en niet lichamelijke oefeningexamen!
In het gebouw van:
'School voor Handenarbeid en Huisvlijt'



Mevrouw Schulz begon in 1956 haar carrière als handenarbeid aan de "Snieschoule"in de Walstraat.
Later gaf ze les aan de Kweekschool aan de Mesdagstraat.
Ik herinner me  het handenarbeidexamen.
Zij nam het af samen met een gecommiteerde.
Ze had de kandidaten de opdracht gegeven 10 leermiddelen voor te bereiden.
Zo'n lijstje moest iedereen inleveren.
Met de gecommiteerde nam zij door het lijstje en zette kruis voor het leermiddel, dat gemaakt werd.
Ze liet de lijstjes met de kruisen op de tafel liggen.
Af en toe ging een kandidaat gauw even kijken waar stonden de kruisen voor welk leermiddel.
Op de tweede examendag waren de leermiddelen aan de beurt en na verloop wist iedereen waar op zijn lijst de kruis stond.
Er werd gefluisterd, dat zij abusievelijk de lijsten liet liggen om op deze wijze bekend maakte aan iedereen, welk leermiddel aan de beurt was!
Persoonlijk moest ik het theorie-examen ondergaan
Graag niet over boomsoorten, zoals Wengé en Teak, liever over pedagogische onderwerpen.
Dat gebeurde...ze lieten mij de keuze.
Dat ging prachtig.
Ik herinner me nog de komst van de directeur Van Hoogdalem.
Hij smoesde met Schulz en de gecommiteerde en het ging over het gesprek, dat ze voerden met mij.
Natuurlijk kon Schulz niet meer kapot bij mij!
Merkwaardig:
Ik was 20 jaar oud.
Zij was tussen 40 en 50 jaar!
Ik weet niet hoe zij er uit zag, totdat ik de foto zag van haar en haar twee dochters.
Dus ik heb haar... duidelijk...... verdrongen!

Het gesprek 

De maand JUNI voor ROSWITHA SCHULZ
Afbeeldingsresultaat voor afbeeldingen johan cruijff

Jan Thijs de Haan
Ik herken alleen Johan Cruyff

Roswitha Schulz
Die vond jij leuk hè.
Ik ook.
Ik hou zo van zijn filosofie.
Het klopt als een bus.
"Als je niet kunt verliezen, kun je alleen maar winnen".
Zo simpel is dat.

Jan Thijs de Haan
Ik herinner, dat ik nog kon zien als voetballer....BALLET...hij kon passeren en tegelijk ontwijken....geniaal!

Jan Thijs de Haan
Ik zat op de HBS in de Rozenstraat en zat in de tweede klas en ging elke avond voetballen op het DRIEHOEKJE...en bleef gegarandeerd zitten...ik was 18 toen ik slaagde...en ik zat met mensen in de hoogste klas, die waren 23 jaar oud...zo belangrijk was dat!
Het behalen van een HBS-diploma!

Roswitha Schulz
Dat is wat Cruyff nou bedoelt.
Tijdens mij HBO-opeiding, kreeg ik de Veteranziekte.
Paniek, "Ik had geluk gehad, een op de 4 mensen redden dit", was de reactie van de longarts.
We weten nu dat dat het een legoniella is, toen nog niet.
Ik moest een jaar rust nemen en stoppen met mijn studie, want ze wisten toen al wel wa\t de gevolgen daar konden zijn.
Ik stopte niet met mijn studie, wist dat uitstel afstel zou betekenen.
Ik ging door en heb het gehaald, maar ik kan niemand uitleggen hoe.
Het is de beste basis voor de rest van mijn leven geweest, had het niet willen ,issen.
Ik heb er wel een hoge prijs voor betaald.
Nooit meer goed gezond.
Maar ik pronk wel met mijn titel om te laten zien, dat ik even knokker ben

Roswitha Schulz
Acht het DRIEHOEKJE.
Wat hebben we daar veel gespeeld en gepicknickt!

Roswitha Schulz
1969, ik was 19 en Cruyff 18 jaar.
Ik was met mijn moeder met vakantie in Noord Italië. Tot grote schrik van mijn moeder kwamen we terecht in een druk vakantieoord.
We hadden meer belangstelling voor het achterland en ergens in een gehucht kwamen we bij een nederig boerderijtje.
De boer kwam naar ons toe en begon vriendelijk een praatje met ons te maken.
Hij vroeg os waar we vandaan kwamen.
Ah, Olanda, si si Croif, die kende hij wel.
Cruyffwas toen al wereldberoemd tot in de verste krochten van Europa, ook waar nog nauwelijks televisie was.
Nederland stond op de kaart.

Jan Thijs de Haan
Het jaar, dat Feijenoord de Europacup behaalde (1970).. 22 jaar oud) gingen we naar Italië.
Bij het hotel lag een vlot in de zee, waar ik vaak heen zwom.
Eens kwamen ook enige Italiaanse knapen met de vlinderslag naar het vlotje om van de zon te genieten.
We praatten al gauw over voetbal.
Ze noemden Feijenoorals de bekendste Hollandse club.
Ik sprak daarover met de Italiaanse knapen:
Ik zei:
"Jullie geloven, dat Feijenoord de beste club is van Nederland.
Dat is niet waar!:

De club van Cruyff, Ajax"

Ze keken me verbaasd aan.
Ik vervolgde:
"Ajax, let maar eens op...... Ajax gaat ook de Europaclub binnenkort  winnen.
Geloof... dat van mij!





Jan Thijs de Haan "Tijdens jouw HBO-opleiding"en "ïk pronk wel met mijn titel om te laten zien, dat ik een knokker bent"...Hoe bedoel je...DAT.... precies!
Beheren


Beantwoorden9u
Roswitha Schultz Zoals Cruijff het heeft bedoeld.....
Beheren


Beantwoorden3u
Jan Thijs de Haan Ik was net als Cruyff een VOETBALGEK, maar heb uiteindelijk gekozen voor de STUDIE!
Beheren


Beantwoorden2 mBewerkt
Roswitha Schultz Ik ook en daar ben ik nog altijd heel tevreden over al heb ik er wat gezondheid betreft een hoge prijs voor betaald. Een mens maakt nu eenmaal keuzes. Maar ik ben geen voetbalgek. Ik vind Cruiijff wel een heel bijzonder mens.







Jan Thijs de Haan Je woonde vroeger aan de Kapteijnlaan vlaskbij het DRIEHOEKJE...de Oosterkerk en de J.C. Wirtzschool..Dit was de speeltuin bij de Kapteinlaan!...Ik zat op de J.C.Wrtzschool en keek uit op HET DRIEHOEKJE
Beheren


Beantwoorden1 d
Jan Thijs de Haan Heb jij op deze school ook gezeten...of woonde jij al in HELPMAN?..voordat je leerplichtig was!Beheren

Beantwoorden1 d
Jan Thijs de Haan Het Driehoekje!Beheren

Beantwoorden1 d
Jan Thijs de Haan Ik ben geboren in Sneek...maar opgegroeid in Groningen..aanvankelijk aan de Oosterhamrikkade!




Dit is nog eens een mooi bericht.
Zorg goed voor onze mooie terpdorpen, ook die in Groningen.
Ons erfgoed.
Ze herinneren me aan de vele toertochten die mijn moeder en ik met haar dafje door het Groningerland maakten.
Winsum, Zuidhorn,Loppersum, Ten Boer ect.
We stapten altijd wel even uit bij een kerkje op een terp.
Konden uren ronddwalen langs de oude grafstenen op de kerkhofjes.
Dan komt er al een hele geschiedenis van de bewoners aan je voorbij.
Even bij een kerkje naar binnen wippen.
Een mystieke serene rust hangt er om je heen.
Daar voor hoef je niet ver te reizen om dat te ervaren.

VERHALEN

Roswitha Schulz
Van de winter aten ze van mijn voedertafel. 
De Merels.
In mei maakten ze een nest in een srtuik in mijn tuin. 
Vandaag grote drukte, de kleintjes vlogen uit. 
Maar daar zat de kat van de buren. 
Ik kon nog net voorkomen dat hij een vogeltje te pakken kreeg. 
Vader Merel vloog nijdig achter hem aan en maakte veel kabaal. 
Een vogeltje vloog bij mij naar binnen. 
Ik kon het gelukkig snel weer naar buiten zetten. 
Ik vind het maar een hachelijk avontuur dat uitvliegen van de jongen. 
Ik mag hopen dat ze alle gevaren zullen trotseren.
Als ik werk in tuin krijg ik altijd gezelschap..
Hij pikt een wormpje en gaar dan naar zijn nest...het voederen van de jongen!
Heerlijke vogels en ja er sneuvelt er weleens eentje, als het geen kat is, dan wel een kraai of ekster. 
Maar bedenk hoe mensen omgaan met dieren, hoeveel kippen, varkens en koeien worden geslacht en ook die schattige kleine lammetjes die nog geen volwaardig leven is gegund, kindertjes van de ooien. 
Het grootste roofmonster is de mens.
Binnenkort wordt hier weer een straat barbeque georganiseerd met voor elk wel vijf verschillende porties vlees.Ik word al misselijk als ik eraan denk. 
Blijf genieten van die heerlijke merels in je tuin, ze kriijgen vaak meerdere nestjes per jaar en luister blij naar hun heerlijk gezang....

Roswitha Schultz 
Ze zijn heel erg tam bij mensen. 
Als je maar stil blijft zitten scharrelen ze gezellig om je heen. 
Geweldige vogels.
Ze leggen wel 5 nesten per jaar. 
Zo snel zullen ze door het virus niet uitgeroeid worden. 
Goed je best doen om hen dat te helpen.


ROSWITHA SCHULZ
foto van Roswitha Schultz.


Er wonen kikkers bij mijn vijver.
Gisteravond zou ik eens op tijd naar bed gaan.
Om 11 uur liep ik in het donker de tuin in om de schuur af te sluiten.
Ik nliet de keukendeur open staan.
Loop ik de keuken weer en zie ik een kikker op de keukenvloer zitten.
En flip meteen de kamer in springen.
Mijn hemel.
Ik probeerde het beestje met een omgekeerd glas te vangen.
Maar nee, floep weg was het weer.
Totdat ik het beest nergens meer zag.
Ik kon toch ook niet de boel afsluiten.
Dan zou ik mogelijk de nacht met een kikker door moeten doorbrengen.
Daardoor was het toch weer laat geworden.
Ik had al die tijd de keukendeur wel open laten staan.
Ik denk dat de kikker het water had geroken en zelf weer naar buiten was gefloept.

Ik pak ze ook wel gewoon vast hoor.
Maar dit is een nogal grote kikker en heel snel van reactie.
Heeft het vast goed in mijn tuin.
Er wippen ook baby kikkertjes rond.
Het gekke is, dat ik nooit dril in de vijver vind.

Had de kikker me maar gekust.
 Wie weet wat er dan zou zijn gebeurd?

Het Dames....gesprek

Roswitha Schulz

Ja, maar deze was me te snel af.
Geen idee waar die gevleven is.
Ongrijpbare TYPES

Susan Schulz

Kans verkeken!
De volgende keer hou je hem 's nachts binnen!

Alise Boerwinkel

Dan was het een mannetje

Roswitha Schultz

Kan niet missen


Narcist herkennen en het gevaar onderkennen-De narcist ontmakerd

Ik vergelijk ze met vampiers. 
Ze zuigen de energie uit de ander leeg om zichzelf daar mee te kunnen voeden. 
Vooral de verborgen Narcist is heel gevaarlijk. 
Ik heb het van dichtbij meegemaakt. 
Ik kijk er dwars door heen. 
Maar als je er mee te maken krijgt is dat knap lastig. 
Naar buiten toe zijn het de lieve aardige persoonlijkheden maar in eigen nest alle rotzooi uitschijten. 
Je hebt geen verweer daar tegen, omdat zij naar buiten toe een podium krijgen om hun gang te kunnen blijven gaan. 
Komt het 'slachtoffer' naar buiten met zijn verhaal dan is hij gek. 
Helaas lopen er maar al te veel van dit soort mensen rond. 
Het ergste is de domheid van de omgeving, die wat er gebeurt niet ziet of wil zien.
De slang, ik heb er een bloedhekel aan.
Volgens Freek Vonk door slangebeten wereldwijd een van de grootste doodsoorzaken van de mensheid. 

Van mij mogen ze uitgeroeid worden.









2018-8 sept- Ik werd wakker uit een droom. Ik droomde dat ik wakker werd en nog half slaperig zag ik dat er een kiikker op mijn kussen zat. Meteen wakker keek ik nog eens goed en zag nu dat het twee parende kikkers waren Het volgende moment liep ik de tuin in. Daar stond een jong hertje bij de vijver. 

Afbeelding kan het volgende bevatten: gras, buiten en natuur

Ik zag dat het jolig in het velletje van een rood katje hapte. Dat katje vond dat niet leuk maar het hertje bleef maar naar de kat happen. 


Afbeelding kan het volgende bevatten: kat, gras, buiten en natuur

Ik joeg het reetje toen maar weg en het katje rende er achteraan. 
Dit is blijkbaar wat mij nu bezig houdt. Komt zeker door een lange hete zomer hangen in mijn tuin.

Reacties